środa, 9 lipca 2014

[Recenzja serialu] Daria


Znam kilka dziewcząt o tym imieniu, ale ich to nie dotyczy. Daria Morgendorffer, o której myślę, jest cyniczną i niezwykle inteligentną nastolatką, krytycznie patrząca na szkołę, swoich rodziców i rówieśników. Na początku serialu, który licznie 5 sezonów (65 odcinków), bohaterka ma 16 lat, jest niemodnie ubraną okularnicą. Ma siostrę, Quinn, która jest jej całkowitym przeciwieństwem – typowa atrakcyjna modnisia, którą interesują tylko kosmetyki i nowe ciuchy. Rodzice są pracoholikami i nastawiają się na rozwijanie swojej kariery. W pierwszym odcinku poznajemy rodzinę Morgendorfferów, gdy przeprowadzają się do Lawndale, a dziewczyny zaczynają naukę w tamtejszej szkole. Quinn wstydzi się swojej siostry, unika jej i nazywa swoją kuzynką. Daria poznaje Jane, niezbyt lubianą outsiderkę-artystkę, i zaprzyjaźniają się. Poznajemy również nauczycieli ze szkoły w Lawndale, m.in. znerwicowanego nauczyciela historii – pana Anthony'ego Demartino czy wrażliwego Timothy'ego O'Neilla. Oczywiście, jak to bywa w każdej szkole, spotykamy również gwiazdy drużyny futbolowej (Kevin, Mack), wspierające ich cheerleaderki (Brittany), kółko wzajemnej adoracji, złożone z przyjaciółek Quinn (Sandi, Tiffany, Stacy), dobrą uczennicę Jodie czy szkolnego komika – Chucka.

Serial "Daria" to produkcja MTV sprzed kilkunastu lat. Pierwszy odcinek wyemitowano na początku marca 1997 roku. Przedstawia problemy nastolatków, krytykuje amerykański styl życia. Oczami Darii widzimy puste społeczeństwo, goniące za karierą i pieniędzmi, które chce przeżyć za jak najmniejszy koszt, a może i nawet nie za swój koszt. Ma to zastosowanie też i w Polsce. Pomimo, że od emisji pierwszego odcinka serialu minęło ponad siedemnaście lat, nadal można go zastosować i porównać do bieżącej rzeczywistości W dalszym ciągu jest aktualny. Sama Daria jest nielubiana przez rówieśników, dojrzalsza od nich, zmęczona życiem, dlatego wygłasza niby zwykle i oczywiste, a jednak ważne, choć czasem dość ironiczne kwestie. Aż chce mi się powiedzieć, że Daria jest taka awkward... :D
[kliknij na obrazek, aby powiększyć; źródło wszystkich obrazków: www.tumblr.com].






Od jakiegoś czasu zaliczam "Darię" do moich ulubionych seriali. Jest rewelacyjny. Z przyjemnością oceniłam go na 10 gwiazdek i zaserduszkowałam na Filmwebie. Pisząc ten post, chciałam was zachęcić do obejrzenia choć kilku odcinków, bo w moim odczuciu – naprawdę warto. Mam nadzieję, że ktoś się skusi :-) Ale jeśli  nie macie ochoty, to nie. Żeby nie było, że zmuszam ;-)

55 komentarzy:

  1. Dżizzz... Gra o Tron się skończyła, Californication się skończyło, Breaking Bad się skończyło... wszystkie moje ukochane :( Więc może własnie na Darię się skuszę, bo dziś szwędam się z kąta w kąt gotując w międzyczasie pomidorówkę XD Wszak opis zachęcający :) Mam nadzieję, że będzie na zalukaj, albo w innym miejscu w internetach :>

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja niestety ściągałam z Torrentów i w dodatku z angielskimi napisami, więc wątpię, żeby dało się gdzieś obejrzeć online... Ale to było ponad rok temu, więc może akurat gdzieś się pojawiło, nie wiem :D

      Usuń
    2. To jutro poszperam, może znajdę :D

      Usuń
    3. Znajdziesz! Z ciekawości patrzyłam na kinoman.tv i są 2 pierwsze sezony i kilka odcinków trzeciego. Ale ostatnio nie oglądam nic na tej stronie, bo strasznie długo mi się buforuje, a później i tak bardzo wiesza :( [Ale w sumie nie wiem, czy z napisami, lektorem, czy czymkolwiek...]

      Usuń
    4. No to ja właśnie na kinomanie nie szukałam. Cóż, zapewne obejrzę po powrocie :)

      Usuń
    5. No to zawczasu życzę miłego seansu :P

      Usuń
  2. Szczerze mówiąc to zachęciłaś mnie nawet tą recenzją, co nie jest często łatwe XD Tym bardziej, że lubię wszelkiego rodzaju animacje dla dorosłych albo zmuszające do myślenia, nie wiem czemu, ale przemawiają do mnie często bardziej niż tradycyjne filmy/ seriale z aktorami.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wczoraj obejrzałem 2 pierwsze odcinki i ....przyznaję rację, jest dobre, choć to początek ale już widać, że ma potencjał^^

      Usuń
    2. Nie wiem, czemu takie animacje łatwiej do nas przemawiają, bo przecież powinno być odwrotnie, skoro występują w nich takie abstrakcyjne, często mocno podkoloryzowane postacie... Gdzieś ostatnio czytałam, że filmy animowane są robione dla dzieci, żeby mogły się napatrzeć, ale też poruszają jakieś ważne kwestie, których dzieci nie rozumieją, a które są skierowane dla rodziców, żeby starsi się nie nudzili z dzieciakami w kinie :D Chciałam powiedzieć, że akurat "Daria" od razu jest skierowana do starszego widza, ale w sumie już nie jestem pewna co do słuszności mojej opinii... Ale bardzo się cieszę, że już zacząłeś to oglądać! :D

      Usuń
    3. Hm...może jesteśmy bardziej podatni na coś nieoczywistego, wychowani na bajkach i tak dalej?
      Bo tak jest, starczy spojrzeć na dialogi, które i dzieci i dorośli rozumieją w zupełnie inny sposób. Wyłapują właśnie inne kwestie zupełnie.
      Wiesz, to nie są gagi typu Family Guy, typowa kreskówka dla dorosłych, ale wiadomo o co chodzi xD

      Usuń
    4. Może i tak, bo skoro teraz w TVP1 nie ma nawet Wieczorynki, to co dzieci mają oglądać? :( Wiem, że jest mnóstwo kanałów dla dzieci z bajkami, ale to przecież nie to samo.
      A i tak niektóre dzieciaki po prostu gapią się w bajkę i zapominają o świecie, zamiast łapać cokolwiek, co się dzieje w fabule.
      Wiem, to znaczy nie wiem XD Nie oglądam "Family Guy", ale mniej więcej rozumiem, o co chodzi :D

      Usuń
    5. Właśnie, z naszej perspektywy to nie to samo, bo my na Wieczorynkę biegliśmy, dzieci teraz jej nawet nie zauważały przez ten przesyt...
      Wiem, mają "zawiechy". To tyle nieraz zabawne co um....przerażające.
      Warto obejrzeć, ale trzeba mieć wysoki poziom czarnego humoru i dystansu do świętości pewnych XD

      Usuń
    6. Najbardziej lubiłam Gumisie i Smerfy ♥ Ale te polskie, np. Bolek i Lolek, Zaczarowany ołówek, Pomysłowy Dobromir czy to ze Smokiem Wawelskim i Baltazarem Gąbką (nie pamiętam, tytułu :( ) też były super :D Wspomnienia... Teraz jest tyyyyle bajek, które nie mają większego sensu, a ich jedynym zadaniem jest zapychanie dziecku czasu, że ach, aż mi szkoda słów. A jeszcze, jak dzieciaki widzą tylko telewizor i komputer, a poza tym nie umieją się niczym zająć ;/
      Na razie to jakoś przeraża mnie ilość sezonów, odcinków i to, że mam listę mnóstwa seriali do obejrzenia, do których mnie bardziej ciągnie, ale niewykluczone, że kiedyś się skuszę i na to :)

      Usuń
    7. A ja Muminki, co nie jest chyba niczym dziwnym XD Albo Reksio czy Koziołek Matołek ^^ Też były idealne na wieczór przed spaniem XD
      Otóż to. Ja nawet widzę po swoich siostrzeńcach...chociaż moja siostra stara się ich uchronić przed tą papką, całkiem nie da się od niej dzieci odciąć. Stygmat naszych czasów.
      Mam podobnie ze swoimi listami nieraz XD

      Usuń
    8. Nie jest :D Muszę chyba poczytać książki o Muminkach, tak w ogóle, jeśli już odświeżałam sobie literaturę dla dzieci w postaci serii o Ani z Zielonego Wzgórza :D
      Całkiem się nie da, ale trochę owszem i widzę to, jak porównam synów mojego brata ciotecznego i córkę mojej siostry ciotecznej. Chłopaki to wcielone diabły i nie tylko dlatego, że to po prostu chłopaki o.O

      Usuń
  3. O proszę, chyba widziałam parę odcinków tego. Podobało mi się, ale jakoś szybko ulatywało z mej pamięci ;) A że teraz nie mam co oglądać... :D

    OdpowiedzUsuń
  4. Kojarzę te gify z tumblra, zastanawiałam się jakiś czas skąd są ale ostatecznie się nie dowiedziałam i przestałam szukać. Wielkie dzięki za pomoc :D Postaram się obejrzeć kilka odcinków, istnieje spora szansa że mi się spodoba ^^

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mi też zawsze tyle tych obrazków z "Darii" przelatywało na Tumblrze, że nie wiem. Ale coś w tym serialu jest, bo prawie każdy z tych obrazków jest taki... mądry? :D

      Usuń
    2. Oooo tak, mądry to doskonałe słowo! Zwłaszcza jeśli chodzi o "I'm to smart and sensitive to live in a world like ours" :3

      Usuń
    3. Dobra, może chodzić też o "spostrzegawczy" albo "trafny" XD

      Usuń
  5. może się skuszę? szukam ostatnio czegoś dobrego do pooglądania ;)
    >> mój blog <<

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli zachęcił cię opis serialu... :D

      Usuń
  6. jeej haha nigdy nie oglądałam tego serialu, ale ktoś mnie często porównywał do tej Darii, wiec w końcu sobie obejrzałam :D lubię takie poczucie humoru.

    OdpowiedzUsuń
  7. A ja już od dawna chciałam się za niego zabrać! Na razie nadrabiam klasyki w postaci Simpsonów, ale na Darię też znajdę czas:D Gdzie oglądasz?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pobierałam z torrentów, bo na Kinomaniaku wtedy nie było, a teraz, to się nie orientuję :P

      Usuń
  8. no proszę, tyle razy repostowałam te obrazki na zupie i nie miałam pojęcia, co to, a tu mnie oświeciłaś :) ale chociaż filozofia życiowa Darii jest mi bardzo bliska, to nie wiem czy się skuszę na oglądanie - jakoś nie przemawiają do mnie mimo wszystko animowane seriale ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z tego, co widzę, tonie byłam jedyną nieuświadomioną co do tych obrazków :D Wiesz... mogło się coś zmienić i może akurat ten serial animowany cię porwie. Ale jak nie masz ochoty, to nic się nie stanie, jeśli nie obejrzysz :)

      Usuń
    2. najpierw musiałabym w ogóle znaleźć trochę czasu na oglądanie, a z tym póki co ciężko ;)

      Usuń
    3. W porządku... Ale jak znajdziesz czas,to pamiętaj o tym!

      Usuń
  9. Bosz... jak przeczytałam ten tytuł to myślałam, że ktoś umarł...!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nawet nie pomyślałam, że tak to może zabrzmieć, ale w sumie faktycznie :O

      Usuń
  10. Na ogół nie oglądam seriali, ale ten opis mnie zaciekawił.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czasem i coś innego potrafi zaciekawić.

      Usuń
  11. aaaa więc tak to się nazywa, widziałam milion obrazków na zupie z tego serialu i nie wiedziałam jak się nazywa. no to mam plan na najbliższy czas, dzięki wielkie!
    a na podstawie obrazków, uwielbiam tą kumpelę-outsiderkę <3

    OdpowiedzUsuń
  12. tysiąc lat temu (no, tak z 8, w moich gimnazjalnych czasach) można było czasem złapać Darię na brytyjskim mtv, które akurat wtedy jeszcze miałam w domu. no i oglądałam. no i mam za swoje, za bardzo wczułam się za młodu i teraz zdarza mi się pałać do świata takimi samymi uczuciami jak bohaterka :D chyba muszę wrócić do oglądania

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aż tak zadziałała na ciebie magia Darii? :D

      Usuń
  13. No proszę, chyba jako Daria powinnam się skusić. Zaraz wyszukam ten serial i obejrzę w wolnej chwili. Zaciekawił mnie też fakt, że urodziłam się rok przed powstaniem tego serialu.. :D Widziałam animacje z tego serialu dużo wcześniej i zastanawiało mnie skąd one są, teraz już wiem. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Widzę, że sporo osób kojarzy te obrazki/gify, a nie wiedziało, że to właśnie chodzi o Darię :D

      Usuń
  14. Zaciekawiłaś mnie, może obejrzę. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak się zdecydujesz, to daj znać, czy się podoba.

      Usuń
  15. Nigdy nie obejrzałam ani jednego odcinka, ale często na tumblrze widziałam gify z tekstami głównej bohaterki. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też je dość często widuję i z tego, co zauważyłam, to niewiele osób orientuje się, skąd te gify/obrazki pochodzą ;)

      Usuń
  16. Z chęcią bym obejrzała :) mi ona troche przypomina mnie, kiedys, dawno temu, wiecznie pesymistyczną, troche odchylony od społeczeństwa... Pozdrawiam :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Po tym, co piszesz na blogu, widzę, że jesteś bardziej optymistką i nie pomyślałabym, że kiedyś byłaś jak Daria! :D

      Usuń
  17. Twoja bohaterka w pewnym sensie przypomina mi Blair z Plotkary :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Plotkarę oglądałam, Darię później i jakoś nie rzuciło mi się to w oczy, ale właściwie całkiem możliwe :D

      Usuń
    2. Nigdy nie podobał mi się Chuck...! XD

      Usuń
  18. Pierwszy raz spotykam sie z tym serialem. Ciekawa jestem ;)
    Pozdrawiam,
    Zamyślona

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli jesteś ciekawa i zaczniesz oglądać, to podziel się opinią :)

      Usuń
  19. W 1997 nie miałam nawet MTV i o tym serialu nie słyszałam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też nie miałam kiedyś MTV, a jak już miałam, to Daria nie była już emitowana. Ale wtedy jeszcze nie wiedziałam, że jest taki serial.

      Usuń
  20. Genialny jest ten serial ;) Widziałam tylko kilka odcinków, chyba zacznę oglądać od początku.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli masz ochotę, to zachęcam! :)

      Usuń